Projekt: Let´s know by trying

Partnerské školy: jde o gastronomické školy: Nová Paka -Česká republika, Bardějov - Slovensko, Gdaňsk- Polsko

Základní informace o projektu:

https://letsknow.webnode.page/   - webová stránka projektu, kde se dozvíte více a můžete se průběžně seznamovat s výsledky projektu a prohlédnout si fotodokumentaci. 

Jde o projekt KA2 Spolupráce škol z programu Erasmus+ z výzvy 2023 (2023-2025)

Projektový záměr je zvyšování kvality vzdělávání a odborné přípravy, bude mít za cíl modernější a profesionálnější přístup v prostředí škol. Tento projekt se dotýká  rozvoje digitálních dovedností a digitální gramotnosti a cílovou skupinou jsou (především učitelů odborného vyučování) a žáci vybraných oborů (gastronomicko -turistické obory) a povedou k většímu využívání informačních a komunikačních technologií. To díky vytyčeným výstupům projektu v podobě uspořádání kurzu digitálních dovedností pro pedagogy, v tvorbě společných digitálních výstupů, ve využívání ICT technologií pro výuku a domácí přípravu propojenou s komunikačními kanály škol (např.nástrojů Microsoft Teams, testování znalostí žáků). V projektu se budeme zabývat také prioritou uvědomění si společných hodnot EU, jejího kulturního a historického dědictví včetně gastronomické problematiky. To se projeví ve vytváření společných výstupů projektu: -"aplikace a jejich využití ve vyučovaní cestovního ruchu“, využitelného pro obory Hotelnictví a Managementu cestovního ruchu. - prezentací (digitální výstup formou e-knihy-our boox) svých zemí,r egionů a měst jak po stránce kulturně historické (zaměříme se na spojující faktor, že sídla partnerských škol mají co do činění s problematikou ochrany kulturního a přírodního dědictví Unesca),ale také i gastronomické s přihlédnutím na tradiční regionální potravinářské výrobky a suroviny a jejich potravinářsko-gastronomické zpracování- společná kuchařka formou e-knihy -digitální slovník terminologie v národních jazycích a angličtině 

Využijeme silných stránek škol v rámci tohoto partnerství (příklady dobré praxe a jejich sdílení): 

-slovenská škola: iniciativní v oblasti digitálních kompetencí - využití zkušeností z oblasti tvorby digitálních výukových výstupů (our boox-e kniha, možností testování žáků a domácí přípravy žáků), zpracování tradiční regionální suroviny-zelí

 -polská škola: výuka cizích jazyků, využití geografické polohy - poznávání a problematika zpracování mořských ryb 

-česká škola: zkušenosti s mezinárodními projekty, zkušenosti cukrářského oboru (dezerty zaměřené na místní surovinujablka) Projekt sleduje také rozvoj mezinárodní spolupráce, kdy vedoucí škola propojí v nový projekt své minulé partnerské školy a přispěje tak k rozšíření mezinárodních kontaktů zapojených škol. 

Další cíle projektu jsou např. inovování, zatraktivnění a zvýšení kvality odborného vzdělávání. Dojde k posílení klíčových kompetencí, které se týkají v krátkodobém horizontu podpory dovedností, schopností žáků a učitelů škol a v dlouhodobém horizontu rozvoje vzdělávacích institucí, kvalitního vzdělávání (zlepšování výuky a rozvoj inovačních procesů) a zvýšení postavení škol mezi vzdělávacími organizacemi regionu, lepší navázání vzdělávacích systémů s potřeby reálné praxe, větší smysl pro iniciativu, podnikavost a větší příležitosti k profesnímu rozvoji. Výběrem žáků se dotkneme i priority inkluze.

Dosažení výše zmíněných cílů a motivace projektu je doprovázeno posilováním kompetencí, dovedností a znalostí zaměstnanců škol, kteří se budou přímo a nepřímo účastnit projektových aktivit. Plánované aktivity a činnosti zajistí dosažení cílů týkajících se profesního a osobního rozvoje jak studentů tak pedagogů a posilování jejich kompetencí, dovedností a znalostí. Dojde k posílení kompetencí pro obě cílové skupiny(žáci,učitelé).

První projektová aktivita:

Na začátku prosince 2023 se sešli učitelé všech zainteresovaných škol ve slovenském Bardějově a proběhla koordinační schůzka tohoto projektu. Byly projednány očekávané výstupy projektu a s tím spojené odpovědnosti jednotlivých škol. Dále byl dojednán časový plán mobilit žáků do konce tohoto školního roku, v kterém naše studenty čeká návštěva slovenské a polské školy. Během návštěvy slovenské školy byla provedena instruktáž učitelů v digitálních technologiích a potřebných ICT nástrojích, konkrétních ukázek a jejich vyzkoušení - vše potřebné pro vytvoření výstupů projektu a pro průběh jednotlivých mobilit. Pro zúčastněné učitele to bylo hodně náročné, a tak uvítali i kulturně - historické poznávání krásného města Bardějova, kde asi největším zážitkem byly vánoční trhy na historickém náměstí města, vše krásně vyzdobené a světelné efekty spojené s ohňostrojem umocnily zážitek z příchodu Mikuláše. Slovenští studenti si pro učitele na tomto setkání připravili Mikulášské překvapení se zpěvy vánočních koled. 

Učitelé se také seznámili s možností diseminace projektů v rámci tzv. Burzy škol v Bardějově, kde svůj stánek měla také naše partnerská škola a žáci, učitelé a veřejnost z města a okolí se mohla kromě vzdělávací nabídky školy seznámit také i s mezinárodními projekty, v které je naše partnerská škola angažovaná - tedy i s naším projektem. Naše škola také seznámila žáky, učitele a veřejnost s tímto projektem v rámci školních vánočních trhů. 

 

Účastníci prvního setkání před vchodem do partnerské slovenské školy v Bardějově, v jejím vestibulu a při práci. Návštěva vánočních trhů na historickém náměstí Bardějova.

 

https://letsknow.webnode.page/   - webová stránka projektu, kde se dozvíte více a můžete se průběžně seznamovat s výsledky projektu a prohlédnout si fotodokumentaci. 

Druhé setkání partnerů - žáků v partnerské škole v Bardějově.

V rámci projektu Erasmus+ zaměřeném na partnerství škol studenti gastronomických oborů Kuchař-číšník a Hotelnictví  z Česka a Polska navštívili partnerskou školu ve slovenském Bardějově. Studenti v rámci projektových aktivit se věnovali plnění projektových úkolů, které souvisejí s tvorbou digitálních materiálů, které se dají použít jak pro samostudium tak i pro školní výuku. Jsou zaměřeny na tematiku cestovního ruchu, při kterých slovenští studenty připravili pro smíšené česko-polské soutěžní družstva velmi zajímavou digitální hru v podobě digitálního průvodce po historickém centru Bardějova. Tématem projektového setkání byl jednak cestovní ruch - především památky Unesco a to nejen teoreticky (prezentace, soutěže), ale také i praktické poznávání těchto památek v okolí Bardějova. Studenti tak společně navštívili Levoču, Kežmarok, dřevěný kostelík v Hervartově . zapsané památky Unesca a samozřejmě také vlastní město Bardějov, které je také zapsáno na seznamu památek Unesco. Společně také navštívili památky na tzv. Karpatsko-dukelskou operaci ke konci 2.sv. války. Jedním z dalších témat projektu je také seznámení s gastronomickými tradicemi - regionálními potraviny. V rámci tohoto tématu se také naši studenti ve spolupráci se studenty ze Slovenska a Polska naučili připravovat typické regionální pokrmy ze zelí, které si pak mohli samozřejmě ochutnat. Tyto recepty pak budou součástí společné e-kuchařky. Ještě před zmíněnou návštěvou v Bardějově se zapojení studenti z partnerských zemí zúčastnili on-linového setkání zaměřeném na památky Unesco a byla pro ně připravena i digitální soutěž, kterou vyhrála naše studentka z prvního ročníku Hotelnictví Ema Plíšková, která byla také i členkou vítězného družstva soutěže za použití digitálního průvodce poznávání historie a památek Bardějova. 

 

 

 vaření regionálních pokrmů ze zelí

 

 

Slovenští a čeští studenti se podívali do hotelové školy v Gdaňsku v rámci dalšího projektového setkání.

Studenti oboru Hotelnictví a oboru Kuchař-číšník měli možnost se podívat do partnerské školy v polském Gdaňsku. Tato návštěva podobně zaměřené polské školy se uskutečnila opět v rámci projektu Erasmus+. Tentokrát se studenti ve smíšených skupinách v průběhu soutěže seznámili s historickými místy krásného města Gdańsk, kterou si na základě digitální hry připravili polští studenti. Nechyběla návštěva míst spojených s Unescem jako prohlídka největšího cihlového hradu na světě, Malborku. Tady se studenti mohli seznámit s alternativou turistického průvodce -  s audioprůvodcem, který na českých či slovenských zámcích a hradech až tak populární není. Mohli tak posoudit výhody a nevýhody takové formy průvodce na památkovém objektu. Další exkurze v rámci Unesca byla směrována do staré části gdaňské loděnice a nedalekého souměstí Gdyně a Sopoty, kde velkým zpestřením byl kratší pěší výšlap po pláži k vyhlášenému molu v Sopotech. Studenti se však nejvíce těšili na gastronomickou část, v které si vyzkoušeli některé recepty přípravy ryb. Jako zástupce ryb Baltického moře to byly nejtypičtější typy platýsovitých ryb, sledě a tresky ( polsky: fladra, śledź a dorsz). Kromě praktických ukázek a ochutnávek rybích pokrmů jim polští studenti představili i další druhy ryb a možnosti jejich přípravy a konkrétní pokrmy, které pak budou součástí výstupu projektu - společné kuchařky. Kromě nových poznatků a zážitků se studenti také tak trochu začali orientovat v polštině a naučili se i některá slova a i užitečné slovní obraty. 

 

 

práce na slovníku

 

 

Zpráva o projektové aktivitě  „Reflexe z projektových aktivit“ v České republice - 10.6.-14.6. 2024

Jednalo se o aktivitu určenou pro pedagogy, kteří kontrolovali rozpracované úkoly z oblasti výstupů s tématem Unesca a gastronomie, hodnotili jejich kvalitu a flexibilitu pro společné digitální výstupy projektu. Dalším bodem byla kontrola podkladů ke společné kuchařce, to znamená podklady z proběhlé mobility na Slovensku - pokrmy ze zelí, z mobility v Polsku - recepty z ryb Baltského moře. Projenána byla další část, která bude řešena při nadcházející mobilitě v České republice - pokrmy s využitím jablek ( už při této aktivitě učitelé mohli ochutnat dva příklady - kynuté knedlíky s jablky a cukrářský výrobek - jablečné řezy, jejichž výrobě byli také přítomni v cukrářské dílně). Došlo také k doplnění e-Twinningového projektu, k doplnění webových stránek a projednán také i digitální slovník. Byly zhodnoceny použité ICT nástroje a učitelé si vyzkoušeli také tzv. únikovou hru na základě prohlídky města Nové Paky  - příklad testovacího nástroje využitelného pro výuku v oblasti cestovního ruchu. Došlo ke vzájemnému předání dobrých zkušeností s nástroji ICT. Učitelé měli možnost seznámit se v cukrářské školní dílně s výrobou zákusků/moučníků spojených s regionální surovinou - jablky ( i problematiku dodavatelských možností, kalkulací pro prodej zákusků a také si osvojili přípravu jablečných řezů).

Obsahem této mobility bylo také kulturně-historické poznávání města a regionu (Unesco památky v okolí -  geopark Unesco Český ráj- konkrétně si učitelé prošly část skalního města Prachovských skal, navštívili památku na čekacím listu Unesco - areálem Kuksu). 

Benefitem pro všechny zúčastněné partnery byla výměna dobré praxe - zkušeností s oborem cukrář v české škole, seznámení se s organizací studia tohoto oboru a předání zkušeností s produktivní prací žáků - dodávky do obchodů, na různé akce atd. Učitelé se seznámili i s některými  z receptů souvisících s touto produktivní činností (zaměřeno na jablka). Došlo k posílení zkušeností v modernizaci výuky ve smyslu použití různých aktivizačních nástrojů ICT a aplikací a dojde k předání dalších zkušenosti při použití interaktivních nástrojů ICT, které se již osvědčily v odborném vyučování. 

Kromě odborných znalostí si učitelé také posílili své jazykové kompetence a získali další zkušenosti s problematikou mezinárodní spolupráce. Byla věnována pozornost také dalšímu plánování průběhu celého projektu. 

Prachovské skály
Kuks